18 فروردین 1398 - 15:15
شناسه خبر: 7486
نسخه چاپی
اشتراک گذاری
سیدمحمدرضا مرتضوی:
وزارت بازرگانی که وارداتچی نشود، موثر است
ایسنا
وزارت صنعت، معدن و تجارت در تیر ماه سال ۱۳۹۰ از ادغام دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی تشکیل شد، اما سال گذشته بعد از پیروزی حسن روحانی در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری بحث تفکیک این دو وزارتخانه مطرح و دولت تاکنون سه بار این طرح را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است که هر سه بار نیز با رأی منفی نمایندگان مواجه شد.
با این حال رئیسجمهوری همچنان تفکیک وزارتخانهها را یک ضرورت دانست و حدود یک ماه پیش نیز محمود واعظی، رئیس دفتر رئیسجمهوری مجدداً اعلام کرد که دولت خواهان تشکیل وزارت بازرگانی است و باید تلاش کنیم و از مجلس بخواهیم که هرچه سریعتر، حتی اگر لازم باشد با قید دو یا سه فوریت، وزارت بازرگانی دوباره تشکیل شود. بنابراین به نظر میرسد بحث تفکیک وزارتخانهها به پایان نرسیده و همچنان از سوی دولت دنبال میشود.
در این رابطه محمدرضا مرتضوی با بیان اینکه نقش دولت در اقتصاد باید راهبردی باشد، اظهار کرد: اما در ایران وزارتخانهها، به ویژه آنهایی که در بخش تجارت و بازرگانی نیز فعال هستند، میخواهند با ایجاد شرکتهای اقماری و صندوقهای بازنشستگی کسب و کار را خودشان انجام دهند.
وی دلیل ارائه پیشنهاد راهاندازی مجدد وزارت بازرگانی را جمع کردن تمام بخشهای مربوط به تجارت و بازرگانی از وزارتخانههای تخصصی مثل صنایع، کشاورزی و بخشهایی از بهداشت و درمان و متمرکز کردن آنها در یک بخش عنوان کرد و گفت: اگر وزارت بازرگانی بخواهد یک سازمان عریض و طویل باشد و نقش بخش خصوصی، شرکتها و تجارتهای کوچک و بزرگ را بازی کند، هیچ مشکلی از بخش صنعت و تجارت کشور حل نخواهد شد.
رئیس هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی ایران ایران ادامه داد: برای مثال فعالیتهای بازرگانی بخش کشاورزی تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت، اما مشکلات حل نشد و سال گذشته در این بخش شاهد بحرانهایی همچون افزایش قیمت گوشت بودیم.
مرتضوی با بیان اینکه بازدهی شرکتهای اقماری بهتر از بخش خصوصی نیست، تصریح کرد: دولت نقش راهبردی خود را تبدیل به نقش تجاری و بازرگانی کرده است؛ برای مثال در بخش کشاورزی میلیونها تن کالا توسط شرکتهای وابسته به وزارت کشاورزی وارد میشود اما بحرانهای افزایش قیمت یا کمبود عرضه حل نمیشود.
وی در پایان اظهار کرد که اگر وزارت بازرگانی نقش راهبردی داشته باشد و به یک سازمان عریض و طویل که خود تجارت میکند و انحصار ایجاد میکند تبدیل نشود، میتواند مؤثر باشد.